Campus Techniek & ICT

School voor ICT maakt soap voor studenten

​Roy Springer, docent programmeren voor de school voor ICT heeft samen met zijn collega’s een unieke en creatieve manier bedacht om online onderwijs interessant te maken voor zijn studenten. De code voor zijn innovatieve lesmethode is simpel: je neemt een relatief saai onderwerp en maakt hier een interactieve soap van met eindeloos veel mogelijkheden voor eventuele vervolg seizoenen. Wij gingen met Roy in gesprek over dit concept. 

Goede UML, Slechte UML 

Het onderwerp van de soap is ‘UML’ een saai onderwerp binnen de ICT, maar wel van belang voor de studenten om over te leren. “We wilden hier samen met een paar collega’s een leuke draai aan geven. De grote vraag was: ‘Hoe doe je dat?’ We begonnen met een brainstorm over een titel voor dit lesprogramma. Binnen dit onderwerp heb je goede UML en slechte UML, dus het bruggetje naar Goede Tijden, Slechte Tijden was snel gemaakt en zo besloten we om er een soap van te maken.” aldus de docent.  

Hilarisch, maar ook informatief én interactief

Na meerdere brainstormsessies werd het concept verder uitgedacht en staan er nu drie afleveringen op de planning. Het moet naast leuk ook leerzaam en interactief zijn, maar uiteraard is daar ook goed over nagedacht: “Het verhaal begint bij een opdrachtgever die vanuit zijn strandstoel een idee pitcht aan zijn technisch persoon, die gaat dit uittekenen en uiteindelijk komt het idee bij de developer terecht die het moet gaan bouwen. In de praktijk ziet de uitwerking er vaak heel anders uit dan het oorspronkelijke idee. Aan de studenten de taak om de ‘slechte’ UML te herkennen en door middel van een ingebouwd Forms formulier aan te geven waar je dat aan kan herkennen. Zo wordt de les interactief en krijgen ze eigenlijk direct een onverwacht SO om te kijken of ze wel opletten.”  

Slechte editing en wie weet een vervolg…

Wordt de soap een hit? Dan kan er direct gewerkt worden aan een vervolg. Roy: “We hebben bewust gekozen voor slechte editing, dat scheelt enorm in tijd. Zo hebben we een oude intro van GTST gebruikt en hoor je ons erdoorheen ‘UML’ zingen. Verder zitten er elementen van Star Wars en Dora the Explorer in de afleveringen verwerkt. Lekker fout, maar wel hilarisch. Er is een open eind, dus als het aanslaat kunnen we direct verder met een seizoen twee. Ons doel is vooral om de studenten op een leuke manier iets te leren over dit onderwerp.” 

De afleveringen worden opgenomen in onze Blended Learning Studio.

Projecten