Op 16 juni brachten we een bezoek aan Werkse! in Den Hoorn, waar practor Smart Technology Dennis Koeman in gesprek ging met Gert van Emmerik – manager assemblage en verpakken – en stagiair Daan Kluiters over het gebruik van het Arkite-systeem. Dit innovatieve systeem helpt medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het uitvoeren van complexe assemblagewerkzaamheden.
Werkse! is een werk- en ontwikkelbedrijf waar mensen werken die wat extra ondersteuning nodig hebben. Juist in zo’n context is het belangrijk dat werkinstructies helder, stapsgewijs en betrouwbaar zijn. Tijdens zijn stage bij Werkse! hielp student technicus engineering Daan Kluiters bij het ontwikkelen van digitale werkinstructies met behulp van Arkite, een systeem dat medewerkers visueel en interactief begeleidt bij het uitvoeren van taken.
Daan: “Het mooie is dat mensen méér kunnen dan ze zelf vaak denken. Met Arkite krijgen ze stap voor stap hulp en groeit hun zelfvertrouwen.”
Arkite is een systeem dat digitale werkinstructies aanbiedt op een interactieve en toegankelijke manier. Het herkent gebruikers, ondersteunt meerdere talen en biedt controle- en terugkoppelmomenten tijdens het werkproces. Per stap wordt gecontroleerd of deze correct is uitgevoerd, voordat de volgende stap zichtbaar wordt. Dat maakt fouten vrijwel onmogelijk.
Voordelen van Arkite op een rij:
Voor Werkse! is de inzet van Arkite vooral een middel om zelfstandigheid en kwaliteit te vergroten. Medewerkers die normaal veel begeleiding nodig hebben, kunnen dankzij het systeem zelfstandig aan het werk. Het systeem is eindeloos geduldig, legt telkens hetzelfde op dezelfde manier uit en past zich aan per gebruiker.
“We willen vooral aan de buitenwereld kunnen laten zien dat we in staat zijn om kwalitatief hoogwaardig werk af te leveren,” zegt Gert van Emmerik van Werkse!. “Dat sommige dingen hier langer duren, dat lossen we intern wel op.”
Daarnaast levert Arkite waardevolle data. Het systeem controleert iedere stap en registreert hoelang bepaalde stappen duren en waar fouten optreden. Dit maakt het mogelijk om processen te verbeteren èn om aan klanten te laten zien dat de kwaliteit gewaarborgd is.
“Bij Werkse! zoeken we geen klanten, maar partners. We werken graag samen met bedrijven die willen investeren in een innovatieve productieketen en actief meedenken – in tijd én middelen. Met Arkite kunnen we vrijwel alles assembleren, mits we samen optrekken. De komende jaren zijn mensen in combinatie met dit soort technologie lucratiever dan robots. Bedrijven die productie zien als een strategische kans – niet als een kostenpost – zijn bij ons aan het juiste adres.”
Gert van Emmerik, Werkse!
In een arbeidsmarkt met hoge werkdruk, veel verloop en weinig tijd voor inwerken biedt Arkite ook uitkomst voor reguliere bedrijven. Denk aan de inzet van uitzendkrachten of medewerkers met beperkte technische ervaring. De inwerktijd wordt sterk verkort, omdat het systeem de rol van begeleider voor een belangrijk deel overneemt. Bovendien helpt Arkite bij versiebeheer: wijzigingen in instructies worden centraal doorgevoerd, waardoor iedereen altijd met de juiste informatie werkt.
In het nieuwe kwalificatiedossier van de opleiding Technicus Engineering ligt meer nadruk op werkinstructies en kwaliteitscontrole. Juist daarom vinden wij het belangrijk dat studenten kennismaken met de nieuwste technologische oplossingen in dit domein.
We leiden ze niet alleen op tot vakmensen, maar ook tot probleemoplossers. In een arbeidsmarkt met personeelstekorten en steeds hogere eisen aan kwaliteit, is kennis van slimme, ondersteunende systemen als Arkite geen luxe, maar noodzaak.
Dennis Koeman: “Het zou een gemiste kans zijn als studenten deze innovaties pas tegenkomen na hun opleiding. Wij willen ervoor zorgen dat ze er nu al kennis mee maken”